Think Twice

/ Sven Van de Perre

Dit project is beëndigd op 13/11/2016

Brusselse game-ontwikkelaar maakt samen met stadgenoten een game, om de negatieve perceptie rond Brussel op wereldwijde schaal tegen te gaan.

Als videogame-ontwikkelaar die opgroeide met één voet in Brussel en met één voet in Vlaanderen, heb ik me al van jongs af aan gestoord aan het beeld dat mensen buiten Brussel soms van onze hoofdstad hebben.

Sinds de recente golf aan terroristische aanslagen is dat probleem niet alleen enorm verergerd, deze trend heeft zich uitgebreid tot een internationale perceptie. Als we dit zo laten dreigt  die perceptie realiteit te worden en loopt iedereen in de toekomst met een boog om Brussel heen loopt.

Via mijn onafhankelijke game development studio Monkube, die sinds z’n oprichting in 2010 gevestigd is in Brussel, wil ik de wereld laten zien dat onze hoofdstad bulkt van mensen die open staan voor elkaar en samen dingen willen realiseren.

Monkube werkt al meer dan een jaar aan een abstract puzzel-game, mede ontwikkeld door Kris Burm, de wereldwijde Nr 1 designer van abstracte bordspelen. Dat spel, genaamd Think Twice, staat los van leeftijd, geslacht of achtergrond en behoeft geen tekst. Iedereen die de game speelt, leert gaandeweg de spel-mechanics en kan nadien zelf z’n eigen puzzels bedenken. En DAT is de feature waarmee ik Brussel van zijn beste kant wil laten zien.

De 160 levels in het spel worden opgedeeld per 10 en elke groep van 10 levels zal worden bedacht door één van de vele communities die Brussel rijk is. Kinderen, senioren, moslims, atheïsten, LGBT’s, jonge ouders, vluchtelingen, buitenlanders die Brussel bezoeken en rasechte old school Brusselaars, iedereen doet mee.

Omdat Think Twice geen letter tekst behoeft, laat de game ons toe een glasheldere boodschap in de game te verwerken. En dat doen we door correcte informatie over de vele gemeenschappen die Brussel rijk is, alsook en enkele grotere problematieke thema’s zoals de vluchtelingencrisis en immigratie. Onderzoek toont namelijk aan dat veel misvattingen over onze hoofdstad gebaseerd zijn op foute of ontbrekende kennis en dat willen we via onze boodschap bijsturen.

Think Twice verschijnt op 22 maart 2017, exact 1 jaar na de aanslagen in Zaventem en Brussel. Het spel zal gratis te downloaden zijn op iOS, Android, Windows Phone, PC en Mac, alsook speelbaar zijn in 100 talen.

Dit is de kans voor iedereen binnen de Brusselse grens, om te laten zien uit welk hout we gesneden zijn. Het minimumdoel om het Think Twice project af te werken is €15.000, alles daar bovenop gaat integraal naar de het wereldwijde promoten van de game bij release.

Als bedanking voor je bijdrage, heb ik enkele geweldige rewards voorzien:

  • 10 euro: Via een button in het game zal jij toegang krijgen tot 50 uitdagende extra levels, gemaakt door het Monkube team. Daarnaast krijg je Early access tot de reportage over het Think Twice project (leverdatum: 22 maart 2017)
  • 25 euro: Enkele weken voor het spel wereldwijd gelanceerd wordt, krijg jij het al in zijn volledige vorm te spelen. Én je krijgt de reward van €10.
  • 75 euro: Als Beta tester kan jij, via je eigen smartphone, PC of Mac, meewerken aan de laatste test-fase, nog VOOR het spel klaar is. Jouw feedback zal gebruikt worden om de details van het game te finaliseren. En je krijgt de bovenstaande rewards erboven op. (leverdatum: december 2016)
  • 150 euro: Jij mag één van de 20 levels ontwerpen, die in de groep 'Crowd Funders' zal zitten. De groep aan 20 mensen komt ook met naam en foto in de game + alle €75 rewards (leverdatum: januari 2017)
  • 750 euro: Een exclusieve Einstein versie van Think Twice, waarin elk lid van het sales of marketing-team (max 25 pers.) van ieder bedrijf een set van 5 puzzels op te lossen krijgt. Winnaar krijgt een etentje (t.w.v. €150) bij restaurant Beaucoup Fish voor 2 personen. Vermelding van je Bedrijfslogo in de credits van de documentaire. (leverdatum: 22 maart 2017)
  • 1500 euro: Toegang tot de Inter-bedrijven Einstein versie van Think Twice, waarin elk lid van het sales of marketing-team (max 25 pers.) van ieder bedrijf een set van 5 puzzels op te lossen krijgt. Jouw winnende werknemer krijgt een etentje (t.w.v. €150) bij restaurant Beaucoup Fish voor 2 personen + zijn geregistreerde tijd komt in de inter-bedrijven High-score. De speler met de beste tijd van alle bedrijven wint een citytrip voor 2 personen naar Parijs, de stad der Liefde (Thalys + hotel, totale waarde €1000) (leverdatum: 22 maart 2017)

www.facebook.com/monkube